søndag den 27. oktober 2013

Hvor når er nok, NOK...


Et lille surt opstød fra min side. 
Men det skal der vel også være plads til en gang imellem. 
Jeg har en veninde som gang på gang brænder mig af. Inden for de sidste 14 dage har hun aflyst i sidste øjeblik. Første gang skulle hun komme og spise, her hjemme hos mig, jeg havde handlet og glædede mig til hun skulle komme, tre timer før hun skulle komme. Aflyser hun via en sms.
 Jeg vælger efter lidt fordøjelse tid at skrive tilbage at det var iorden. Jeg forhørte mig også om hun var OK, da hun den sener periode har haft det dårligt pga penge problemer. Hendes svar kom hurtigt tilbage, at hun havde det fint, men havde glemt hun også havde en anden aftale med en anden veninde. Jeg fik et helt sug i maven, sad tilbage med en lidt tom følelse og en tanke om at man lige er blevet dumpet til fordel for en anden veninde, og det var bestemt ikke en rar fornemmelse :-). 
Jeg vælger at ignorere denne hændelse. Men så i går sker det igen, denne gang havde vi en aftale om at skulle lave en aktivitet sammen. Jeg skriver fredag aften, for at hører hvornår jeg skal være klar. Derefter kommer der en besked om, hun nu skal arbejde og må aflyse. Pga kendskab til hendes økonomiske problemer, forsøger jeg at tage den med oprejst pande og siger igen det gør ikke noget. 
Men kan ikke lade vær med at tænke, hvornår er det NOK. Jeg sætter tid af til at være sammen med hende, glæder mig og så bliver man brændt af i sidste øjeblik. 

Det er en rigtig trist situation at sidde i, fordi man jo så gerne vil den anden person. Når man endelig er sammen, kører snakken, hyggen og alt er som det skal være. 
Men fornemmelsen af at andre er vigtigere ende en selv og man bliver valgt fra, fordi der er andre veninder som kommer først. Sætter pludselig ens venskab på prøve og man får det helt dårligt. 
Jeg sider tilbage med en fornemelse som ikke er særlig rar, skal man være ligeglad, sige noget til hende eller skal man begynde at tage sin forbehold og ikke lave aftaler med hende, så man ikke bliver brændt af. Ja, jeg er i vildrede, en ubehagelig en af slagsen, fordi jeg så gerne vil alles det bedste. 
Men nu går det ud over mig selv og det er ikke rart.

Tror en pause fra aftaler i første omgang, bliver min løsning på problemet. Så kan det være problemet løser sig og ellers må man jo snakke med hende om det.
God søndag aften :-) 

3 kommentarer:

  1. Uh det er bare så svært sådan noget.. kan godt forstå at du bliver skuffet, men som god veninde så acceptere man det langt hen ad vejen for man vil jo ikke miste sin veninde. Jeg tror jeg ville sige det pænt til hende. Starte med at fortælle at du er glad for jeres forhold og at du synes at i hygger jer så godt når i ses, men at du føler dig vraget til fordel for noget andet. Det er altid godt at starte med det positive, men det er og bliver ikke nemt. Håber du finder ud af det og at i får nogle hyggelige stunder i fremtiden. God dag til dig. Mvh Chatrine

    SvarSlet
  2. Åh altså, sikke et øv dilemma at være i. En aftale pause fra din veninde må da bestemt være på sin plads - jeg ville i hvert fald nok vente på, at hun selv rakte hånden ud igen og selv inviterede...

    Men en generel pause fra aftaler, tror jeg ikke, du bliver glad for i længden. Hvorfor skal én venindes opførsel lægge en dæmper på resten af din kalender? Jeg ville agere præcis som jeg plejer, med alle andre i min venskabskreds...

    Hvis der stikker noget dybere bag din venindes opførsel, og du i øvrigt plejer at være tæt forbundet til hende, så ville jeg nok også, som Chatrine anbefaler, tage en dybere snak med hende og fortælle hende, hvordan du har det - og måske lade være med at kommunikere over sms, men i telefon eller ansigt til ansigt...

    Det var bare mine tanker... :) Håber du hitter på en god og brugbar løsning.

    Kærlig hilsen Susanne

    SvarSlet
  3. Tak for jeres søde kommentar. Jeg valgt at tage en positiv snak med hende og det gik rigtig godt. Så håber jeg på det vare ved. God aften til jer begge.

    De bedste hilsner
    Kira

    SvarSlet